maanantai 6. heinäkuuta 2015

Saariston Rengastie

Terkkuja Turusta, Naantalista, Nauvosta ja vaikka mistä! Viikonloppuna tuli ajeltua sellaiset 900 km ja tutustuttua kauniin kotimaamme lounaisosaan. Nyt seuraa kuvatulva ja jonkinlainen matkakertomus <3

Perjantaina lähdimme ajamaan Turkuun, jossa nautimme Ruisrockin antimista. Omalla ohjelmalistallani oli Amorphis ja CMX. Vaikka olen kiertänyt paljon festareilla, niin Ruisrock taisi olla suurin, missä olen koskaan käynyt. Festareille ei tullut otettua kameraa mukaan, mutta kivan näköisestä Hotellihuoneesta nappasimme kuvan. Yövyimme hotelli Centrossa ja voin lämpimästi suositella sitä Turkuun reissaaville. Oli hinta ja laatu kohdillaan. Aamupala meni heittämällä kärkikolmikkoon kaikista Suomen hotelleista.

Lähdimme Turusta lauantaina ajelemaan kohti Naantalia. Olen käynyt Naantalissa (Muumimaassa) joskus pikkutyttönä eikä minulla ollut juurikaan muistikuvia siitä, kuinka kaunis paikka Naantali onkaan! Ihana rantakatu laituria pitkin, jota ympäröivät toistaan houkuttelevammat putiikit ja kahvilat. Upeat veneet reunustivat rantaviivaa ja aurinko paistoi, kyllä kelpasi käpsytellä.

Naantalista jatkoimme Rengastietä pitkin Rymättylään ja Taivassaloon. Välissä pysähdyimme tutustumaan Louhisaaren kartanoon, joka on Marsalkka Mannerheimin synnyinkoti. Olipahan todella upea paikka. Lehtipuiden reunustama ajotie ja suuri luonnollinen puutarha valtavankokoisine puineen.

Taivassalosta jatkoimme kohti Kustavia ja pysähdyimme ihmettelemään Jeremiaan luolia, joka koostuu kymmenien metrien korkuisista kalliojyrkänteistä. Ihana retkikohde, jossa polulla pysyvän on helppo kulkea ihastelemassa luonnon omaa taidetta ja kauniita merimaisemia. Rohkeampi voi kurkistaa reunan yli tai kiivetä hieman korkeammalle.

Kustavissa pidimme lounastauon aivan upeassa Peterzénsissä, jossa on ravintola meren päälle rakennettu terassi kyljessään, ihania putiikkeja ja mahtava majoitusvaihtoehto olkikattoisissa Boathouseissa. Ruoka oli hyvää ja aurinko rusketti ihoa.

Kustaviin asti ajelimme autolla maantietä pitkin, mutta sitten täytyi ajaa elämän ensimmäisen kerran autolauttaan. Kylläpä oli jännittävää, mutta niin ihanaa! Viikonlopun aikana matkustimme lautalla kymmenisen kertaa ja se olikin mukavaa vaihtelua ilmastoituun autoon. Kauniit maisemat ja leppeä kesätuuli hellivät matkaajaa.

Välillä autolla ajaen ja toisinaan lautalla matkustaen kuljimme Iniöön, sieltä Houtskariin ja Korppoon kautta Lempparikohteeseeni Nauvoon. Hyvä että en jäänyt sinne asumaan! Jos Saariston Rengastie ei houkuta, niin suosittelen silti matkustamaan Nauvoon. Siellä oli kaikkea, mitä kesäreissussa toivoo. Uimaranta, kuumaa hiekkaa, viileä meri, upeita aluksia, ravintolalaivoja, todella hyvää ruokaa, paljon ruskettuneita ihmisiä, putiikkeja, teatterilaiva, majataloja, kartanoita, kivikirkkoja, siltoja, lauttoja, lämmintä ja ihanaa!

Nauvossa yövyimme Majatalo Martassa, joka on vanhassa upeassa kartanossa. Huoneet olivat pienet ja romanttiset (ja edulliset!), portaat narisivat, aamiainen syötiin terassilla, koira käyskenteli pihalla ja sijainti hieman syrjässä keskustasta, kuitenkin kävelymatkan päässä.

Tavoistani poiketen söimme kaksi kertaa samassa ravintolassa, L'Escalessa, joka ansaitsee tulla suositelluksi. Niin Bistro- kuin À La Carte-ruoat olivat aivan taivaallisen hyviä, voi kumpa saisin niitä ahvenia vielä joskus! Ravintola sijaitsee aivan Nauvon keskustassa, meren äärellä upeiden maisemien ja hulppeiden veneiden ympäröimänä. Heti ravintolan vierestä lähtee lautta, jolla piipahdimme surullisen kuuluisalla Seilin saarella. Auton jätimme Nauvoon parkkiin ja tulimme sitten lautalla takaisin.

Saari oli kaunis ja sen historia hyvin mielenkiintoinen, mukava puolipäiväreissu kaikin puolin! Seilistä palattuamme hyppäsimme autoon ja jatkoimme Paraisille ja sieltä kotimatkalle. Kotimatkalla oli pakko pysähtyä elämystavaratalo Kasvihuoneilmiöön. Se on jokaisen sisustajan must see -kohde ja ihan kaikkien muidenkin! Kotiin ehdimme iltakymmenen jälkeen ja voin sanoa, että tänäaamuna hieman väsytti töihin ajellessa.

Reissu oli helposti verrattavissa ulkomaanmatkaan, sillä viikonlopun aikana ehti nähdä ja kokea aivan valtavan paljon erilaisia ja uusia juttuja. Tässä vielä kuva reitistämme:

Kuva: www.saaristonrengastie.fi

Eli ajoimme tuon punaisen reitin vastapäivään seuraavasti: Lauantaina lähdimme Turusta noin klo 11, kävimme Louhisaaren kartanossa, pysähdyimme Kustavissa ja yövyimme Nauvossa. Sunnuntain vietimme Nauvossa, josta lähdimme iltapäivällä Paraisille ja sieltä kotimatkalle. Tämä on mukava reissu pariskunnalle tai kaveriporukalle, mutta pienten lasten kanssa ehkä liikaa autossa istumista. Sen sijaan lapsiperheiden kannattaa ajella sininen lenkki, eli Turku-Naantali-(Seili)-Nauvo-Parainen, yöpyen Naantalissa ja/tai Nauvossa.

Päälimmäisenä reissusta jäi mieleen upeat maisemat, joita ei kai koskaan kyllästy katselemaan. Kuvia tuli näpsittyä yli kaksisataa ja olikin melkoisen haastavaa valita suht' järjellinen määrä blogiin. Tästä postauksesta tuli aikalailla järjetön, kun se on niin täynnä ihanaaihanaa-hehkutusta, mutta ehkä saatte jonkun kuvan, kuinka ihanan ihana tuo Saariston Rengastie on!

Toivottavasti sielläkin oli ihana ja aurinkoinen viikonloppu. Mukavaa arkea meille, ketkä aherramme töissä ja hauskaa lomaa teille jotka ette :)

1. Olipas tosi kivan kuuloinen reissu :) Voisi itsekin tehdä tuollaisen automatkan kesälomalla. Kiitos tosi paljon vinkistä!

1. Kiva, jos innostuit tästä :) Suosittelen lämpimästi rengastietä kesäreissuksi!

2. Oi, ihana postaus! Ja miten mahtavat kelit ovat teitä hellineet! :) <3 Tuo rengastien kiertäminen on itselläkin joskus haaveena, nyt näiden kuvien ja tekstien avulla pääsi vähän kuin minireissulle - kiitos! <3 Minä laahaan täällä nyt tosi pahasti blogistanian osalta, hyvä että ehdin omien postausten kommentteihin vastata saati vierailla muissa blogeissa.. Apua! :D

1. Kelit olivat kyllä todella kohdillaan <3 Suosittelen kyllä Rengastiellä ajelua, tykkäisit aivan varmasti! Minullakin on kommentointi ollut aivan liian niukkaa, kummasti kesäkelit tekevät kiireiseksi :)

.:| Kommentit ilahduttavat aina! |:.