maanantai 17. elokuuta 2015

Terveisiä Pariisista!

Nyt on kaikki 1224 valokuvaa katsottu läpi ja valittu niistä parhaimmat blogiin. Reissukuvien valitseminen ei ole helppo tehtävä, sillä niin paljon olisi kerrottavaa, jaettavaa ja näytettävää. Kuvista valikoitui 30, joista en enää osannut karsia yhtäkään, niimpä ilahdutan teitä parilla erilaisella reissupostauksella.

Tarvitseeko edes hehkuttaa, kuinka ihana Pariisi on? Siis todellakin ihana! Kaupunki on erittäin kaunis ja rakennukset ovat harmonisen värisiä höystettynä kauniilla yksityiskohdilla. Nähtävyydet ovat mielenkiintoisia ja muutaman suuremman must see -kohteen lisäksi löytyy paljon helppoja vierailukohteita.

Ehdottomasti hienoin kokemus oli Eiffel-torni! Kiipesimme portaita pitkin toiseen kerrokseen josta menimme vielä hissillä aivan huipulle. Ajoituksemme oli todella kohdillaan, sillä jonoa oli alle tunti, joka on Pariisissa todella vähän. Valitsimme vierailuajankohdaksi tarkoituksella maanantai-illan, sillä tuumiskelimme, että pitkän viikonlopun viettäjät olisivat silloin pois jonoista ja iltaisin vanhukset ja pienten lasten perheet olisivat jo ehkä käyneet. Saavuimme Eiffelille joskus kuuden jälkeen ja seitsemältä jo kipusimme portaita kohti korkeuksia. Toiseen kerrokseen kiipeää erittäin helposti peruskuntoinen ihminen, ei siis kannata jonottaa pidemmissä hissi-jonoissa.

Pariisissa tuli näin elokuussa pimeää joskus klo 22 jälkeen, joten pääsimme ihailemaan itse tornia ja maisemia sekä valoisalla että pimeällä! Laskeuduimme alas klo 23 jälkeen ja ehdimme parahiksi hakea pientä evästä ja asettua Eiffel-tornin alla olevaan puistoon ihailemaan klo 00 valoshowta! Tornissa on pimeän aikaan tasatunnein hieno valoshow ja keskiyöllä kylkikyljessä se oli upea kokemus. Kaksi valoshowta koimme itse tornissa ja viimeisen sitten alhaalla.

Vaikka jonotus tuntuisi ajan haaskaukselta ja Eiffel-torni kliseeltä niin silti suosittelen jokaista Pariisissa kävijää käymään siellä. Juuri kaiken julkisuuden ja hehkutuksen takia kokemus on vertaansa vailla ja kovempikin rokkityttö herkistyy romanttisessa kaupungissa, Eiffel-tornin juurella.

Pariisia edeltävä reissu suuntautui New Yorkiin viime kesänä, enkä voi olla hieman vertailematta näitä kahta suurkaupunkia toisiinsa. Oma mielipiteeni on, että Pariisin ehtii nähdä viikossa ihan kivasti, eikä minulla ole sinne tarvetta päästä takaisin, toisin kuin New Yorkiin! Sinne lähtisin uudestaan koska tahansa. Minut yllätti suuresti se, että siinä missä New Yorkissa turistit huomioitiin 101% opastein ja ohjein, Pariisissa sai itse selvitellä aika paljon asioita. Ihmiset jonottelivat milloin missäkin, saamatta varmuutta menikö jono sinne minne he olivat menossa.

Kaiken kaikkiaan reissu oli todella ihana ja Pariisi on upea kokemus. Jos viihtyy kaupungin vilinässä, tykkää vierailla tunnetuissa kohteissa ja nauttii kauniista arkkitehtuurista niin Pariisi on juuri oikea valinta.

Kulinaristin kohde tämä kaupunki ei välttämättä ole, sillä aamupalaksi, päivälliseksi ja illalliseksi patonki on the ruoka. Ei enää patonkia kiitos!

1. Ihania kuvia <3. Pariisi on vielä itselläni kokematta, mutta se on kyllä ehdottomasti must visit -listallani! :)

1. Minulla on ollut top-listalla aina Lontoo, New York ja Pariisi, nyt on ne kaikki plakkarissa :)

2. Ystäväni ja minun suunnittelema syksyn Pariisin reissu siirtyi hamaan tulevaisuuteen. Postauksesi kyllä nostatti matkakuumetta :)

1. Tämmöiset postaukset ovat vaarallisia kuumeen nostattajia :D

3. Pariisi on niin kaunis kaupunki!

4. Haaveena olisi päästä Pariisiin <3 Ihanat kuvat ja voi tuota valojen määrää iltakuvissa, kaunista!

5. Ihana ahmia näitä Pariisi-postauksia näin lauantaiaamuna! <3 Nuo yökuvat ovat huikeita! Ja tuo viimeinen jonokuva... :')))

.:| Kommentit ilahduttavat aina! |:.